Op het moment dat wij van THEEUWEN marketing plus voor het eerst gaan acquireren en aanvragen gaan werven, dan volgen er daarna in de praktijk per mail ๐ฒ๐ป๐พ๐๐ถ๐ฟ๐ถ๐ฒ๐/๐๐ป๐ณ๐ฟ๐ฎ๐ด๐ฒ๐ป waarover nagedacht, gecommuniceerd en beslist moet worden of ze รผberhaupt aangeboden gaan worden. Op dit punt zien wij regelmatig een wat wonderlijk verschijnsel optreden.
Deze aanvragen worden namelijk ๐ผ๐ฝ ๐ฑ๐ฒ๐๐ฒ๐น๐ณ๐ฑ๐ฒ ๐บ๐ฎ๐ป๐ถ๐ฒ๐ฟ ๐ฏ๐ฒ๐ต๐ฎ๐ป๐ฑ๐ฒ๐น๐ฑ als aanvragen van de vaste (meestal Nederlandse) klanten.
Echter zit er toch best een groot verschil tussen de benadering van een vaste klant en een via acquisitie verworven potentiรซle klant, zou je zeggen. Deze is niet zomaar aan komen rennen, nee deze is gekomen naar aanleiding van eigen actie. Dus de machtsverhouding ligt echt een wezenlijk anders. Waarschijnlijk heeft de aanvrager al een (vaste) leverancier. Eentje waarmee hij vermoedelijk niet echt tevreden is, maar het brandt niet of wil aanvrager eens vergelijken met andere aanbieders.
Dus moet je als nieuwe potentiรซle leverancier enerzijds ๐ฒ๐ฒ๐ป ๐ฏ๐ฒ๐ฒ๐๐ท๐ฒ ๐ฏ๐ฒ๐๐ฒ๐ฟ ๐ท๐ฒ ๐ฏ๐ฒ๐๐ ๐ฑ๐ผ๐ฒ๐ป, en anderzijds je afvragen of je dit bedrijf wel als klant wilt. Dus is het verstandig om voor je gaat offreren, je af te vragen of deze nieuwe potentiรซle klant wel echt dat aanvraagt, wat jij wilt leveren. Het feit dat โalโ jouw vaste klanten precies weten dat je alleen bijv. wederkerende series maakt en dat ze dus op tijd moeten aanvragen omdat jouw productie altijd een maand vooruit volgepland staat, zegt namelijk niet dat deze aanvrager dat ook weet, of sterker nog, dit interesseert. Vermoedelijk heeft deze aanvrager gewoon een probleem dat hij met jou hoopt op te lossen. Dus eerst eens doorvragen voor je de collegaโs van calculatie nog meer werk bezorgd, mag echt! ๐๐ผ๐ฒ๐ฑ๐ฒ ๐ฐ๐ผ๐บ๐บ๐๐ป๐ถ๐ฐ๐ฎ๐๐ถ๐ฒ ๐ถ๐ ๐๐ผ ๐๐ฎ๐ฎ๐ฟ๐ฑ๐ฒ๐๐ผ๐น.
En als alles dan lijkt te passen en je dus kiest om aan te bieden, bedenk dan dat je met een andere cultuur van doen hebt. Dus nee, geen 5% op de prijs zetten, want Duitsers dingen niet af, dat is ze een gruwel. Maar die 5% maakt wel het verschil met de concurrentie en echt, concurrenten die heb je. Het enige verschil is, in Duitsland staat in het begin bij contact met nieuwe potentiรซle leveranciers de prijs op nummer 1 (immers kennen ze je kwaliteit nog niet), in Nederland altijdโฆ. (en dan kennen ze je kwaliteit wel al). En dingen de Duitsers toch af, hoe elegant is het niet om dan te zeggen dat jij voor iedereen de beste bodemprijs rekent? Vertrouwen weer gegroeid. En echt, levertijden zijn belangrijk. Eerst komt prijs en dan komt levertijd. โIn Abspracheโ klinkt best goed, zegt echter helemaal niets. Hoe moet deze heel misschien aanstaande klant nu weten, dat jij 12 weken levertijd hebt omdat dat in Nederland normaal is? Het lijkt zo logisch, maar in de waan van de dag, zien wij toch dat het heel moeilijk is om ๐ฒ๐ฒ๐ป ๐ผ๐ป๐ฑ๐ฒ๐ฟ๐๐ฐ๐ต๐ฒ๐ถ๐ฑ ๐๐ฒ ๐บ๐ฎ๐ธ๐ฒ๐ป ๐๐๐๐๐ฒ๐ป ๐ฑ๐ฒ ๐ฏ๐ฒ๐ป๐ฎ๐ฑ๐ฒ๐ฟ๐ถ๐ป๐ด ๐๐ฎ๐ป ๐๐ฎ๐๐๐ฒ ๐ธ๐น๐ฎ๐ป๐๐ฒ๐ป ๐ถ๐ป ๐ท๐ฒ ๐บ๐ผ๐ฒ๐ฟ๐๐๐ฎ๐ฎ๐น ๐ฒ๐ป ๐ฝ๐ผ๐๐ฒ๐ป๐๐ถ๐ฒฬ๐น๐ฒ ๐ธ๐น๐ฎ๐ป๐๐ฒ๐ป ๐ถ๐ป ๐๐๐ถ๐๐๐น๐ฎ๐ป๐ฑ, welke ook nog eens benaderd zijn en niet naar je toegerend in een tijd dat er geen leverancier te vinden was.
Het lijkt zo logisch, maar in de praktijk blijkt het onderscheid, van wie is deze aanvraag en hoe is deze tot stand gekomen, heel moeilijk te zijn. Terwijl het wel het verschil tussen een nieuwe vaste klant en een heel foute eerste indruk kan zijn.
Weer een inkijk in de praktijk van alledag van THEEUWEN marketing plus www.theeuwenmarketingplus.nlย