Enkel in een zakenrelatie die gebaseerd is op wederzijds respect kan vertrouwen groeien. Wie kent deze uitspraak niet; -vertrouwen komt te voet en gaat te paard-. Hier nog zo een; -zeg wat je doet en doe wat je zegt-.
Juist in de huidige tijd zien we het zo vaak dat voorbijgegaan wordt aan het feit dat je je best moet doen om iemands vertrouwen te winnen. Ben je je hier bewust van en ook actief mee bezig dan heb je tegenwoordig al een flinke voorsprong. De kortste klap zou je zeggen …
Zeker in Duitsland speelt respect en vertrouwen erg sterk. Men zegt wel ‘een Duitser koopt vertrouwen en niet direct de waar’. Verplaats jezelf in de persoon van inkoper of klant, je wilt toch ook serieus genomen worden bij de inkoop van product of dienst? Geen een potentiële klant wenst, nadat hij een aanvraag via de mail heeft gedaan, dat er een week of meer windstilte volgt. Vragen komen boven van ‘is mijn mail aangekomen’, ‘waarom krijg ik geen retourmelding’, ‘vreemd, ik wil verder met mijn project’. Men voelt zich eenvoudigweg niet serieus behandeld, het begin van het gevoel van non-respect. Zijn echter de eerste contactmoment in een relatie niet beslissend voor de uitkomst?
En hoe eenvoudig kan het eigenlijk zijn om even te bedanken voor de aanvraag en aan te geven wat de klant kan verwachten inzake de offerte? Maar je dan ook aan je woord houden, dat wordt al ingewikkelder, door de waan van de dag. Alles heeft te maken met de juiste klanthouding.
Je onderscheiden van de concurrentie kan echter heel eenvoudig. Als je je maar bewust bent van dit feit. Hoe je dat doet? Allereerst door je verplaatsen in de klant. Waarschijnlijk overkomen je dan dezelfde gevoelens en aannames als de klant ook heeft. Conclusie: ben op je hoede, communiceer snel en duidelijk en toon dat je de klant zijn (aan)vraag voor serieus houdt. Lijkt een open deur, maar in de praktijk van alledag heel erg moeilijk vaak.
Wij zijn er echt van overtuigd dat als je je klant het gevoel geeft belangrijk te zijn door open, direct en respectvol te communiceren, je het vanzelf terug krijgt. Het echt niet altijd op rolletjes hoeft te lopen. En ook dit lijkt een open deur, maar in de praktijk wordt toch vaak een heel ander signaal uitgezonden, onbewust en onbedoeld.
Een offerte die veel langer blijft liggen om meestal een heel goede reden. Kan altijd gebeuren maar hoe moet de aanvrager dit weten als je dit niet communiceert? En als je dan uiteindelijk de offerte stuurt, is de opdracht al vergeven aan een ander en blijft het beeld hangen van desinteresse en miscommunicatie. Indien dit wel teruggecommuniceerd zou zijn met de aanvrager, had deze waarschijnlijk afgewacht of je had je de dure tijd van calculeren en offreren kunnen sparen. Maar in beide gevallen is de indruk achteraf positiever en kans op toekomstig nieuwe aanvragen vele malen groter.
En als je die offerte dan gezonden hebt, zoek dan na een paar dagen even contact. Gewoon even vragen of alles duidelijk is en aangekomen. Logisch toch? In de praktijk wordt dit naar onze mening tekort gedaan. Het beste is nog om die ouderwetse telefoon te pakken en gewoon even te bellen. Dan hoor je meteen waar je kansen liggen en kun je meteen vervolgstappen afspreken. Daarmee leg je de beslissing bij de klant maar kunt toch zelf het initiatief voor een volgend contact houden. Neem dan wel weer contact op, op het door de klant gewenste moment en niet wanneer het jou toevallig schikt.
Bovenstaande is bij THEEUWEN marketing plus – THEEUWEN tech com de basis en de kracht ineen. Respectvol contacten onderhouden waarbij de klant het gevoel gegeven wordt zelf het tempo te bepalen. Daarbij hoort echter ook duidelijk afkaarten of een samenwerking überhaupt mogelijk is. Dat voorkomt eindeloos contact onderhouden, ook dat is respect tonen. Maar nog veel belangrijker is, luisteren en sturen tijdens het gesprek en vervolgens zeggen wat je gaat doen en doen wat je zegt. Dus indien er is afgesproken om na 2 weken weer contact te hebben, maak er dan geen 4 weken van. En geeft een contactpersoon aan pas over 3 maanden behoefte te hebben, bel dan niet na 2 maanden alweer. Dat is tonen van respect en creëren van een win-win situatie. En daarmee kun je je in de huidige snelle tijd van e-mail en social media wel degelijk onderscheiden. Persoonlijk contact betekent tijd nemen voor de ander, iets dat steeds minder genomen wordt. Maar verkoop baseert nog steeds op sympathie en vertrouwen, mens tot mens. En die voel je hoofdzakelijk bij persoonlijk contact. Daarvan zijn en blijven wij overtuigd.
Weer een inkijk in de praktijk van alledag van THEEUWEN marketing plus www.theeuwenmarketingplus.nl