Er zijn meerdere manieren om een nieuwe (buitenlandse) markt te benaderen. Uiteraard hebben wij hier de Duitse markt voor ogen.
Nederlandse bedrijven willen de laatste jaren vooral doen aan relatieopbouw, klanten voor de lange(re) termijn, repeterende opdrachten met als basis wederzijds vertrouwen.
Gek genoeg is er altijd een deel van de bedrijven die ons voor samenwerking benaderen, wel in de veronderstelling dat dit heel snel gaat, en dan bij voorkeur ook nog op no cure, no pay-basis. Eigenlijk best een contradictie. Waar komt dit vandaan? Hoe bouw je een relatie op als je morgen omzet nodig hebt? Vergelijk het eens met privérelaties, dat gaat over het algemeen best wel langzaam.
Onze ervaring is als je snel opdrachten wilt hebben, dat je dan als jobber wordt behandeld. Niets mis mee, maar staat haaks op (langdurige) relatieopbouw.
In het verlengde daarvan, dien je als leverancier ook bewust te zijn, wat je wel en wat je niet concurrend aan kunt bieden. Heel simpel, ben je in Nederland te duur, omdat je de juiste productiefaciliteiten niet hebt, ben je dat in Duitsland ook. Kritisch zijn op de is dus belangrijk, wil je vertrouwen en lange termijn relaties opbouwen. Beter aangeven waarom je niet aanbiedt, dan een prijs neerleggen waarvan je weet dat het niet gaat passen.
Iets met maar één kans op een eerste indruk ……
Weer een inkijk in de praktijk van alledag van THEEUWEN marketing plus www.theeuwenmarketingplus.nl